در غربت آقای شهید اما آشنای همگان
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۴۰۶۷۲
شهید مدرس با هوشیاری و زیرکی شعار "دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست" را سرداد و در راه آزادی، عدالت اجتماعی و اجرای احکام اسلامی پافشاری کرد و در عصر استبداد رضاخانی به حبس افتاد و به شهادت رسید که مدفن او در شهر کاشمر در جنوب غربی استان خراسان رضوی زیارتگاه عاشقان است.
زندگی شهید مدرس
آیتالله مدرس سال ۱۲۸۷ هجری قمری مطابق با ۱۲۴۹ شمسی در سرابه کچو از توابع اردستان استان اصفهان به دنیا آمد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در کودکی مقدمات فارسی و عربی را نزد جدش آموخت و از همان ابتدا زندگی ساده و بی آلایشی داشت. ۱۴ ساله بود که برای ادامه تحصیل به اصفهان رفت و مدت ۱۳ سال در حوزه علمیه آن شهر علوم اسلامی را فراگرفت. پس از آن جهت ادامه تحصیل به عتبات عالیات مهاجرت کرد.
مدس جوان پس از پایان تحصیلات از نجف اشرف به اصفهان بازگشت تا نقش تاریخی خود را در انقلاب مشروطه ایفا نماید.
ظلالسلطان پسر ناصرالدین شاه قاجار در آن زمان از حکومت مستبدانه خود بر اصفهان برکنار شده بود و اقبالالدوله همزمان با دوران "استبداد صغیر" از سوی محمدعلی شاه برای سرکوبی آزادیخواهان بر امارت اصفهان منصوب شده بود.
آیتالله مدرس با همکاری حاج نورالله مسجدشاهی و گروهی دیگر "انجمن ولایتی اصفهان" را تشکیل دادند که با تلاشهای خود در سایه حمایت مردم و کمک سواران دلیر و آزادیخواه بختیاری، دستنشانده شاه مستبد قاجار و دشمن مشروطه را از حکومت اصفهان خلع کرده و صمصامالسلطنه را به جایش گماردند.
آیتالله مدرس با صمصام السلطنه مخالف شد لذا سواران بختیاری مدرس را توقیف و به خارج از شهر بردند ولی سیل مردم به صحنه آمده صمصامالسلطنه بختیاری را مجبور کرد مدرس را با احترام از تبعید یک شبه به اصفهان بازگرداند.
پس از این واقعه دشمنان به شجاعت و درایت کمنظیر مدرس واقف شده و ایمان آوردند که نمیتوان این مجتهد شجاع و مبارز را از میدان به در کرد، لذا تصمیم به ترور مدرس گرفتند، اقدامی که نافرجام ماند و ضاربان توسط طلاب و بازاریان اصفهانی دستگیر شدند ولی مدرس چون میدانست این ۲ جوان ضارب آلت دست افراد چپاولگر هستند و با وجود تنبیه آنان، مقصران اصلی آزاد و راحت هستند، آنها را بخشید و جانشان را نجات داد.
در دوره دوم مجلس شورای ملی بنا بر اصل دوم متمم قانون اساسی ایران، قوانین مصوب مجلس شورای ملی باید زیر نظر پنج تن از علما و مجتهدان طراز اول میبود که آیت الله مدرس از جمله منتخبین بود. مبارزه پارلمانی و سیاسی آیت الله مدرس در دوره دوم مجلس آغاز شد که به ایراد نطق پرداخت واندیشیدن و خردورزی پشتوانه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی او قرار داشت.
در دوره سوم نیزآیت الله مدرس علاوه بر اینکه به عنوان یکی از مجتهدان طراز اول بود اهالی تهران هم او را وارد مجلس نمودند. این دوره مجلس با جنگ جهانی اول مصادف شد. مستوفی الممالک بی طرفی ایران را اعلام کرد ولی روسها و انگلیسیها بیطرفی ایران را نادیده گرفتند و تهران مورد تهدید قشون روس قرار گرفت.
در مجلس و دولت جلسات مشاوره متعدد تشکیل و تصمیم به مهاجرت گرفته شد. ابتدا در قم کمیته دفاع ملی تشکیل شد و آیت الله مدرس به اتفاق چند نفر دیگر در راس امور قرار گرفتند ولی از قوای روس شکست خوردند و به طرف غرب حرکت کردند و در کرمانشاه دولت موقت به ریاست نظام السلطنه مافی تشکیل شد که آیت الله مدرس وزیر اوقاف و عدلیه کابینه بود.
آیت الله مدرس همراه عده ای از رجال نامی عازم قلمرو عثمانی گردید. وی در استامبول برای حل مشکلات مالی خود در مدرسه ایرانیان به تدریس مشغول شد. در شعبان ۱۳۳۶ قمری (۱۲۹۶شمسی) پس از ۲ سال ، مهاجرت پایان یافت و مهاجران به ایران برگشتند.
آیتالله مدرس در ایام فترت بین مجلس سوم و چهارم به تدریس در مدرسه سپهسالار مشغول شد و همچنین تولیت مدرسه به ایشان واگذار گردید و به کار عمران و آبادی مدرسه سپهسالار و موقوفات آن و منظم نمودن امور طلاب پرداخت. وی در این زمان طرح تفسیر جامع برای قرآن مجید را سر و سامان داد و با دولت صمصام السلطنه که قادر به اداره کشور نبود به مخالفت برخاست . با سقوط کابینه او وثوق الدوله رئیس الوزرا شد.
با انتشار قرارداد استعماری ۱۹۱۹ که وثوق الدوله با انگلیس منعقد ساخت مدرس وارد میدان مبارزه شد و ملت ایران را به صحنه فعالیتهای سیاسی کشاند که در نتیجه آن قرارداد لغو شد.
در مجلس چهارم نیز آیت الله مدرس نماینده تهران و نایب رییس اول و رهبر اکثریت مجلس بود و وارد مرحله دیگری از مبارزه شد. حریف او در این دوره رضا خان بود اما ژرفای فکری و ابعاد گسترده سیاسی و فرهنگی و آموزشی مدرس به گونه ای بود که مبارزات سیاسی و رشادت در برابر یک افسر قزاق، کوچکترین کار تاریخی او محسوب می شد.
حق نیست که مدرس را فقط در مقابل رضا خان قرار داد زیرا بر اساس اسناد موجود مدرس یک نهضت ضد استعماری و به ویژه ضد انگلیسی را آغاز کرد که جلوهای از این حرکات استعماری، رضا خان بود.
در مجلس پنجم با تمام مشکلاتی که رضا خان برای انتخاب مدرس و برخی نمایندگان دیگر ایجاد کرد، مدرس از طرف مردم تهران نماینده شد و از بدو امر به مخالفت با اعتبارنامههای نمایندگانی که با دخالت رضاخان به مجلس راه یافتند پرداخت.
در این دوره طرح تغییر رژیم از مشروطه به جمهوری توسط رضاخان مطرح شد و انگلیس تلاش داشت با براندازی مشروطه ایران و روی کار آوردن حکومتی وابسته به خود به اهداف مورد نظرش دست یابد ولی آیت الله مدرس با جمهوری قلابی به مبارزه برخاست و در بخشی از سخنان خود گفت: من با جمهوری واقعی مخالف نیستم و حکومت صدر اسلام هم تقریبا و بلکه حقیقتا جمهوری بود ولی این جمهوری که می خواهند به ما تحمیل کنند بنا بر اراده ملت نیست بلکه انگلیسیها میخواهند به ما تحمیل کنند و حکومتی دست نشانده و تحت اراده خودشان در ایران مستقر سازند.
در جریان مبارزات جمهوری خواهی در مجلس به تحریک تدین از طرفداران رضاخان، دکتر حسین بهرامی سیلی محکمی بر صورت مدرس نواخت و انتشار این خبر مردم تهران را به خاطر اهانت به پیشوای مذهبی و مجتهد آگاه و نماینده آنها به خشم آورد و با مبارزات آیت الله مدرس و فشار ملت، جمهوریخواهی با شکست مواجه شد.
مدرس در هفتم مرداد ۱۳۰۳ رضاخان را به دلایل سوء مدیریت در امور داخله و خارجه، قیام و اقدام علیه قانون اساسی و حکومت مشروطه، توهین به مجلس و تحویل ندادن اموال مقصران به خزانه دولت و وزارت جنگ، استیضاح کرد ولی رضاخان با تمام قوا حتی با ضرب و جرح نمایندگان طرفدار مدرس از عملی شدن استیضاح جلوگیری کرد.
استعمار انگلستان جهت حفظ سلطه خود و کنترل ایران سیاست خود را با سیاست تمرکز قدرت با خشونت پیش گرفت و بر اساس این سیاست طرح تغییر سلطنت و واگذاری حکومت به رضاخان و انقراض قاجار در جلسه علنی هفتم آبان ۱۳۰۴ مجلس مطرح شد و در ۹ آبان تصویب شد و فریاد آیت الله مدرس که می گفت این اقدام خلاف قانون اساسی است ، به جایی نرسید و رضاخان برتخت نشست.
در انتخابات دوره ششم باز هم رضاخان نتوانست از انتخاب مدرس توسط مردم تهران جلوگیری کند و مدرس به مجلس ششم راه یافت که ننگین ترین حوادث آن دوران طرح ترور آیت الله مدرس به وسیله عمال رضاخان و اداره نظمیه او در هفتم آبان ۱۳۰۵ بود و خود رضاخان برای آنکه نشان دهد در این جریان نقشی ندارد به املاک خود در ساری رفته و از آنجا تلگراف فرستاده بود که از طرف او احوال آیت الله مدرس را در بیمارستان جویا شوند ولی جواب شنید که به کوری چشم دشمنان مدرس نمرده است.
با شروع انتخابات دوره هفتم، رضاخان در تلاش بود به هر طریق از ورود آیت الله مدرس و همفکرانش به مجلس جلوگیری کند. او گستاخی را به حدی رساند که حتی یک رای به نام مدرس خوانده نشد و آیت الله مدرس گفت : اگر ۱۴ هزار نفر از مردمی که در دوره گذشته به من رای میدادند همگی مرده باشند یا رای نداده باشند، پس آن یک رای را که خودم به نام خود نوشتم می خواندید.
مدرس از حبس تا شهادت
۱۶ مهر ماه ۱۳۰۷ مأموران نظمیه با فرماندهی "درگاهی" رییس شهربانی به خانه مدرس ریختند و او را دستگیر و در همان شب به دامغان بردند و سپس او را به شهر خواف تبعید کردند.
در مدت اقامت مدرس در خواف، رضاشاه دو بار سپهبد امان الله جهانبانی را به دیدن او فرستاد و به او پیغام داد که اگر از سیاست دست بردارد و فقط به مسایل مذهبی بپردازد او را آزاد خواهد کرد اما مدرس در هر دو بار به سپهبد جهانبانی گفت: به رضا خان بگویید اگر من از تبعیدگاه خارج شوم باز همان حسن هستم و شما نیز همان رضا. من تا آخر عمر خود با شما مخالفت خواهم کرد.
اهالی خواف آیت الله مدرس را بسیار دوست می داشتند به همین خاطر ماموران رضاشاه او را به کاشمر منتقل نمودند.
سید حسن مدرس پس از ۹ سال اسارت در خواف به دنبال اجرای نقشه شیطانی رضاشاه به کاشمر انتقال یافت و وقتی رییس شهربانی کاشمر از قتل مدرس خودداری کرد، فرد دیگری به ریاست شهربانی کاشمر منصوب شد و به دستور رضاخان در غروب ۱۰ آذر ماه ۱۳۱۶ مطابق با ۲۷ رمضان ۱۳۵۷ قمری، آیت الله مدرس را با زبان روزه ابتدا به وسیله خوراندن سم و سپس با پیچیدن عمامه به دور گردنش به شهادت رساندند و با شهادتش در تاریخ ، تولدی تازه یافت و به مردان جاودان جهان پیوست.
گرچه آیت الله مدرس، رخ در نقاب خاک کشید، شهادت او، آغازی بر نهضت امام خمینی (ره) و مبارزه با استبداد ستمشاهی شد. تاریخ معاصر ایران نام و یاد شهید مدرس را فرموش نکرده و نخواهد کرد.
دیدگاه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در باره شهید مدرس
آیت الله مدرس کسی بود که با فراست خویش هم ماهیت ضد اسلامی و ضد مردمی رضا خان را آشکار ساخت و هم با شجاعت کم نظیر با او به مبارز پرداخت، رهبر معظم انقلاب در باره شهید مدرس فرمودند: مدرس به عنوان یک روحانی که از چشمه فیاض دین رهایی بخش و انسان ساز اسلام سیراب بود، در انجام تکلیف الهی و شرعی خویش که مبارزه با ظلم و فساد و اختناق را سرلوحه احکام خویش دارد، تنها بودن را بهانه سکوت قرار نداد.
در میان فقها، علما و مجتهدانی که امام خمینی (ره) به تعظیم و تکریم آنان پرداختهاند، شاید هیچ کس بیش از شهید مدرس مورد تجلیل قرار نگرفته باشد. در قسمتی از حکم تاریخی ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ امام راحل مبنی بر بازسازی مزار شهید مدرس آمده است: در واقع شهید بزرگ ما مرحوم مدرس که القاب برای او کوتاه و کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشوری که از ظلم و جور رضاشاهی تاریک می نمود و تا کسی آن زمان را درک نکرده باشد، ارزش این شخصیت عالی مقام را نمی تواند درک کند. ملت ما مرهون خدمات و فداکاریهای اوست و اینک که با سربلندی ازبین ما رفته، بر ماست که ابعاد روحی و بینش سیاسی – اعتقادی او را هر چه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و دور افتاده او را تعمیر و احیا نمائیم.
دهم آذر سالروز شهادت این عالم وارسته به نام روز مجلس نامگذاری شده است.
برچسبها روز مجلس زواره سید حسن مدرس اصفهان کاشمر جنبش مشروطهمنبع: ایرنا
کلیدواژه: روز مجلس زواره سید حسن مدرس اصفهان کاشمر جنبش مشروطه روز مجلس زواره سید حسن مدرس اصفهان کاشمر جنبش مشروطه اخبار کنکور آیت الله مدرس شهید مدرس رضا خان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۴۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه مجلس آینده باید به منافع و مصالح ملی باشد
به گزارش خبرنگار مهر، ابوالفضل ظهرهوند یکی از کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم است. متن گفتوگوی این داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی با خبرگزاری مهر به شرح زیر است:
اعضای امنا پیشبینی میکردند که تعداد قابل توجهی از کاندیدای آنان در انتخاباتی که برگزار شد، رأی بیاورند و تعداد قابل توجهی نیز به دور دوم راه پیدا کنند؟
بله. پیش بینی میشد با این نگاه که اگر مشارکت هر چقدر بالاتر برود شانس جبهههایی که شکل گرفته از جمله امنا، بیشتر خواهد شد. یعنی هم هدف این بود که مشارکت افزایش یابد و هم این امر موجب میشد کاندیداهای جبهه مقابل که جبهههای مختلفی است، شانس بیشتری داشته باشند که در عمل نیز این ثابت شد یعنی حتی آنها که دور اول نیامدند مثل من از ۲۳ به ۱۹ رسیدم یعنی بالاتر رفتم و قطعاً اگر سطح مشارکت بالاتر بود من شاید هم وارد مجلس شده بودم و هم رتبه بالاتر کسب میکردم. این بستگی به میزان حضور مردم داشت.
یکی از اهداف صدور لیست توسط جبهههای مختلف افزایش مشارکت بود؟
افزایش مشارکت که خواست و نظر مقام معظم رهبری بود و ارتباطی که دوستان با موضوع امنیت میدیدند یعنی سطح مشارکت بالاتر تقویت امنیت ملی بود، همچنین روش گذشته را همه نقد داشتند و دارند یعنی دوره خاندان سالاری و پدرخواندگی و چنار دیدن و پاجوش و غیره گذشته است. شاید بخش عمدهای از مشکلات کشور و ایستایی شیعه از این نگرش به جامعه، به مهندسی اجتماعی و به گردش نخبگانی است. به همین خاطر بود که من دیدم تمام دوستانی که به نوعی در عرصه سیاست دستی داشتند یا حزبی تشکیل داده بودند، همه با این رویکرد در صحنه آمدند و من هم تنها در هیأت امنا نبودم، در لیستهای متعددی بودم و با همین نگاه از من دعوت کرده بودند.
به نظر شما اعضای امنا دوباره برای دور دوم هم جمع میشوند؟
بله. جمع هستند.
برنامه چیست؟
برنامه این است قوی در صحنه حاضر شوند و فصل مشترک زیادی با سایر جبههها دارند، همانطور که در دور قبل هم لیست مشترک دادند، این بار هم همین اتفاق میافتد.
پس لیست حتمی است؟
بله. حتمی است.
به عقیده شما اولویتهای مجلس آینده باید در چه چیزی باشد؟ یک نمایندهای که وارد مجلس دوازدهم میشود باید چه چیزهایی را بیشتر مدنظر خود قرار دهد؟
تحزب در مجلس ما جواب نمیدهد چون احزاب کلاً رنگ و بوی مشخصی در چرخشها و گردشهای سیاسی در کشور ندارند. احتمالاً باید نگاه متمرکز بر منافع و مصالح ملی شود و قانون را اگر وضع میکنند با رویکرد منافع و مصالح ملی باشد و از برخوردها و پیگیریهای بخشی و شهرستانی زیربخشی باید اجتناب شود. کسری کارها است که مربوط به استانداریها، شوراهای محلی است و جایگاه مجلس این نیست.
در بعد نظارتی و هم در بعد تقنینی باید نگاه کلان ملی باشد و دریافت نمایندگان از مفاهیم ملی خود یک مقولهای است چون تجربه کاری من در این ۴۰ سال در سیاست خارجی بود و این حوزه خاستگاه پیگیری ملاحظات امنیت ملی است، باید اینگونه باشم. در اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی باید این نگاه پررنگ باشد و غلبه داشته باشد. ارتباط مستقیم با مردم و اینکه وقتی ضعفها و مشکلات را میبینیم چگونه میتوانیم راه حل اینها را در شکل قانون دربیاوریم؟ ضمن اینکه این قوانینی که تولید میشود باید متأثر از آن سیاستهای کلی باشد که مقام معظم رهبری ابلاغ میکنند چون نگاه ایشان باز نگاه کلان ملی است.
وقتی این اتفاق افتاد یعنی ارتباط وثیق بین قوانین و موضوعات تقنینی باشد و تحقق آن مطالباتی که در شکل سیاستهای کلان ابلاغ میشود که در واقع همان سیاستهای است که مردم میخواهند چون امام جامعه زبان مطالبه گر مردم است. بنابراین یک مجلس مردمی و انقلابی باید متمرکز روی عملیاتی کردن مطالبات مقام معظم رهبری یا مطالبات ملی که این به نظر من کار انجام نشده نیست ولی نباید اجازه داد ملاحظات جناحی و جریانی و بخشی روی این مأموریتی که نمایندگان دارند، سایه بیندازد.
نمایندگان باید روی چه موضوعاتی باید بیشتر کار کنند؟
ایران به عنوان کشور انقلابی، به عنوان کشوری که دارای استراتژیک است و سیاست کلان نه شرقی و نه غربی را دنبال میکند، یک زیستار و یک پارادایم جدید را معرفی میکند بنابراین در مهندسی اجتماعی هم باید این ملاحظات رعایت شود.
آیا قوانینی وجود دارد که صادرات را پشتیبانی کند که به بهانه تنظیم بازار دائماً کمر آن شکسته نشود؟ آیا مسئله خام فروشی و اساساً جایگاهی در این نگاه دارد؟ اینکه نفت را بفروشیم و با چه مصیبتی دار بددست بیاوریم و دوباره دلار را به راحتی پخش کنیم تا از کشور بیرون برود و در نهایت تورم و رسوب کند و تولید پولی که ضعیف شده است رسوب کند؟ ما الان خوشحال هستیم رشد چاپ پول و نقدینگی ۲۵ درصد است. این میزان وحشتناک است! اگر میخواهیم این را با آرمانها مقایسه کنیم وحشتناک است، اما در قیاس با ۴۰ درصد دوره قبل مقایسه کنیم یک پیشرفت است. باید از این رویکرد خارج شویم و وارد رویکردی شویم که بخاطر آن انقلاب کردیم.
ترکیبی که تاکنون وارد مجلس شدند و نمایندگانی که تعدادی وارد مجلس شدند با نگاهی که به اینها دارید، این انگیزه را در آنها میبینید که این اتفاقات مثبت رقم بخورد؟
افرادی هستند. یکی از مواردی که در این مجلس دوستان در جبهههای جدید در دستور کار گذاشتند موضوع شفافیت است. هر چقدر بتوانیم بستر شفافیت را فراهم کنیم، این امکان به شهروندان میدهد که سره را از ناسره بهتر بشناسند که وقتی میخواهند در پای صندوق رأی بروند دوباره از هم سوال نکنند یا لیستی عمل نکنند یعنی بتوانند با بصیرت و شناخت عملکرد طرفی که بایسته این کار است پای صندوقهای رأی بروند.
یک گام به نظرم مثبتی بود که در این دوره اتفاق افتاد. از جمله در جبهه خودی که میرفتند اصولگرا و انقلابی هستند سیاق گذشته را بهم زدند و این کار شجاعانه ای بود، کار خوبی بود. درست است که شاید از نظری بررسی کنند و بگویند سطح مشارکت نسبت به دوره قبل پایین بود در تهران تقریباً برابر است، حتی شاید در کشور! اما به نظر این اتفاق مثبت را که انتخاب نسبتاً آگاهانهتر نسبت به قبل بود در مجلس جدید انتظار داریم به مردم برسد و این را برای دوره بعدی تجربه کنند و بعد شفافیت موجب خواهد شد.
در این دوره پیش بینی میکنید شفافیت به تصویب برسد؟
اگر به تصویب نرسد مجبور میشوند این کار را کنند یعنی کسانی مثل من هستند که اگر وارد شویم، می گویم چه چیزی دارم و چه چیزی ندارم، چه تصمیمی گرفتیم و چه کسانی موافق و چه کسانی مخالف هستند.
اگر تصویب نشود شما این عمل میکنند؟
کسانی هستند که این عمل شفافیت را انجام میدهند، میخواهد تصویب شود یا نشود! چیزی گرفتیم، دستوری دادیم، شنیدیم، لابی برای کسی کردیم، توصیهای کردیم و هر اتفاقی بیفتد این را جزو حلقه مفقوده ای میدانیم که باید این حلقه مفقوده را تکمیل کنیم.
به نظر شما چه تعدادی مجدد شانس ورود به مجلس را دارند؟
من فکر میکنم که در این دوره نسبتاً بد نبود! نسبت به جناح مقابل وضعیت بد نبود. فکر میکنم این بار هم همان تعداد همکاری سایر جبههها را داریم چون فصل مشترک میشود. همان چیزی که امنا چیده تقریباً در ۳-۲ جبهه دیگر که سراغ دارم الان رایزنی میشود که به عنوان فصل مشترک باشد چون قرار نیست زیاد پراکنده کاری صورت گیرد. همان کسانی که بالاترین رأی را آوردند. الان ارزیابی مجدد روی عملکرد، سوابق، قابلیت و نقشی که میتوانند ایفا کنند، انجام میدهند. این رایزنی صورت میگیرد و فکر میکنم تعداد این افراد مشابه همین دوره قبل و قدری بیشتر شود.
چه تعدادی از لیست امنا در دوره دوم هستند؟
الان از این ۱۶ نفری که وارد شدند فکر میکنم تقریباً امنا با این تعدادی که فعلاً در استندبای هستند، ۱۳ نفر جور شده باشند. ۱۳ نفر با تعدادی که داخل شدند.
الان برای دور دوم حدود ۱۵-۱۴ نفر هستند؟
بله. من پیش بینی ۱۴-۱۳ نفر دارم که وارد مجلس شوند.
فصل مشترک از افرادی که داخل لیست امنا نبودند اضافه میشوند؟
چون جبهههایی میروند که از امنا و حتی شورای ائتلاف هستند. الان یک عدهای نسبت به روش پدرسالاری که صورت گرفت، معترض هستند. خود اینها تمایل دارند در این سمت باشند. لذا یک برآیندی از نیروهایی که از نظر دیدگاهی به هم نزدیک هستند و همانطور که بخشی از امنا مربوط به ائتلاف بودند و بیرون آمدند چند جبهه دیگر هم سراغ دارم که تا قبل از ریختن آرا به صندوق جزو ائتلاف بودند و الان جبهه خود را جدا کردند.
از شورای ائتلاف جدا شدند و میخواهند وارد امنا شوند؟
نه که بخواهند وارد امنا شوند بلکه با امنا یا صبح نو و دیگران رایزنی میکنند. مهم دیدگاه مشترک است. منافع خاصی را نه برای کاندیدا مطرح کردند و نه تعهد خاصی از کاندیداها گرفتند و نه انتظار خاصی را مطرح کردند یعنی نقطه مشترک آنها اشتراک دیدگاهی است. این اشتراک دیدگاهی، رویکردی و گفتمانی سبب شده انسجام بهتری داشته باشند. تقریباً وضع آنها خوب است یعنی من تمام جریانات سیاسی را که از این دوستان دعوت میکنم، می بی نم هیچ کسی مطالبهای جز خدمت ندارد و جز اینکه سعی کنند اصلح را انتخاب کنند. از خود افراد میپرسند که نظر شما درباره این افراد چیست.
خیلی قشنگ کار میشود فلذا من دورنما را بهتر از آن روشی که شانا و دیگران میخواستند دنبال کنند می بی نم. امید داریم هر چه خیر و صلاح است اتفاق افتد، حضرت آقا نیز پالسها و علائمی که دیدند موجب شد خوشحال باشند و بگویند این اتفاق شیرین بود برخلاف آنچه برخی انتظار داشتند و اگر این مجلس با این رویکرد به نظر من شکل گیرد و بشود از یکسری اتفاقاتی که شاید برخی را نگران میکند، عبور کنیم، تصور میکنم مردم از این مجلس راضی خواهند بود.
کد خبر 6086417 هادی رضایی