Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس: حتماً درباره زندگی سیاسی و اجتماعی شهید آیت‌ا... سیدحسن مدرس روایت‌ها و حکایت‌های فراوانی را شنیده یا خوانده‌اید؛ مجتهدی مبارز و سیاستمداری هوشیار که موقعیت‌ها را به‌خوبی می‌شناخت و می‌توانست با باریک‌بینی خاص خودش، نقشه‌های دشمنان این مرز و بوم را، نقش بر آب کند و با سخنان نغز و مطایبه‌های شیرینش، کلام حق را به گوش همه برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز، سالروز شهادت مظلومانه اوست؛ سید را در غربت و تنهایی و با زبان روزه به شهادت رساندند؛ چون نتوانسته بودند او را به مال دنیا بفریبند یا با تهدید، وادار به سکوتش کنند. او ۹ سال پایانی عمر خود را در تبعید و زندان گذراند و در این مدت، جز دو سه بار، موفق به دیدن اعضای خانواده خود نشد. با این حال، دوست و دشمن از استقامت و پایداری شهید مدرس، حتی در شرایط دهشتناک تبعید سخن می‌گویند؛ به راستی شناخت دقیق شخصیت آن عالم ربانی و فهم چهره سیاسی خاص و هوش و قریحه کم‌نظیرش، به سادگی ممکن نیست. در این نوشتار، برآنیم تا به فرازهای ناشنیده‌ای از زندگی او بپردازیم؛ فرازهایی که شاید نقل آن‌ها، زوایای دیده‌نشده‌ای از حیات پربرکت وی را بر اهل فضل و دانش، نمایان کند.

علاقه‌مند همیشگی به تاریخ

شهید مدرس بسان یک مورخ کارکشته و پژوهشگر متون تاریخی، از احوالات امت‌های پیشین آگاه بود. او برای مطالعه شواهد، در متون رایج متوقف نمی‌ماند و می‌کوشید اطلاعات را از منبع آن دریافت کند. یک‌بار در جمعی نقل کرده بود که هنگام توقف در عتبات و ضمن مطالعه درس‌های مرسوم حوزه، به فکر مطالعه تاریخ «پلوتارک»، مورخ یونان باستان افتاده و چون نسخه‌ای از ترجمه عربی یا فارسی آن را نیافته‌، به سراغ فردی هندی که به زبان انگلیسی تسلط داشته‌است، می‌رود و از او می‌خواهد که هر روز بخشی از کتاب را برایش بخواند و ترجمه کند و با این شیوه، از محتوای تاریخ «پلوتارک» آگاه می‌شود. تسلط شهید مدرس بر تاریخ، بعدها ضمن نطق‌های غرای او در مجلس شورای ملی آشکار شد. تاریخ، در عرصه سیاست هم مددکار آن شهید مظلوم بود.

معتمد ملت ایران

شهید مدرس، مورد اعتماد همه مردم بود؛ عالم و مجتهد سیاستمداری چون او، با درک کاملی که از نیاز زمانش داشت و با زبان صریحی که طنین فریاد و خواسته‌های جامعه را به گوش صاحبان قدرت می‌رساند، باید هم معتمد مردم زمانه‌اش بوده باشد. ممکن است برخی عالم‌بودن شهیدمدرس را یکی از دلایل اصلی اعتماد عمومی به وی بدانند؛ البته این سخن بی‌پایه نیست، اما اگر بدانیم که شهیدمدرس نه فقط محل اعتماد مسلمانان، بلکه موردقبول و اعتماد پیروان دیگر ادیان نیز بود، باید بر دلایل این اعتماد، موارد دیگری را هم بیفزاییم.

پسرش، سیدعبدالباقی که در رشته پزشکی تحصیل کرد و طبیب نامداری شد، در خاطراتش می‌گوید: «روزی مستوفی‌الممالک برای پاره‌ای از مذاکرات به خانه ما آمد. مدرس برای او احترام زیادی قائل بود و تنها کسی بود که به او آقا می‌گفت و از او استقبال می‌کرد. وقتی مستوفی وارد حیاط شد، مدرس به پیشواز او رفت. صحن حیاط بسیار شلوغ بود و در هر گوشه‌ای چندین نفر روی فرش، حصیر و یا کنار دیوار نشسته و غوغایی به‌پا نموده بودند. مستوفی پرسید: آقا این‌جا چه خبر است؟ اینان کیستند و چه می‌خواهند؟ مدرس گفت: این‌ها دوستان یهودی ما هستند. اعتراض دارند و نماینده‌ای را که از میان خودشان انتخاب شده‌است، قبول ندارند و آمده‌اند این‌جا متحصن شده‌اند تا نماینده واقعی خود را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند.»

مدرس؛ منادی تقریب

یکی از زوایای بسیار مهم زندگی شهید مدرس که به دلیل تعدد فرازهای پژوهشی، کمتر موردتوجه قرار گرفته، تلاش‌های او برای تقریب میان مذاهب اسلامی است. در بحبوحه جنگ جهانی اول و هنگامی که شهید مدرس به همراه کابینه نظام‌السلطنه مافی و از سر اجبار، راهی عثمانی بود، در بین راه با دو طایفه کُرد برخورد کرد؛ یکی شیعه و دیگری اهل‌سنت که به دلیل اختلافات مذهبی، مدت‌ها بود با هم می‌جنگیدند. شهید مدرس، با سخنانی سنجیده و تکیه بر مشترکات، چنان وفاقی میان آن‌ها برقرار کرد که پس از آن، دیگر جدال و جنگی میانشان به وقوع نپیوست و سال‌ها بعد، وقتی فرزند او، سفری به آن منطقه داشت، به یاد اقدام مصلحانه پدر، مقدمش را گرامی داشتند.

حامی فرهنگ و میراث فرهنگی

شاید اگر تنها درباره علاقه شهید مدرس به مطالعات تاریخی سخن می‌گفتیم، برای اثبات علاقه او به فرهنگ و میراث فرهنگی سرزمین ایران کافی بود؛ اما فرهنگ‌دوستی شهید مدرس، به این مورد خلاصه نمی‌شود. او از ایام جوانی و هنگامی که در برابر رفتارهای عنان‌گسیخته ظل‌السلطان(حاکم اصفهان که قصد تخریب عمارت‌های دوره صفویه و استفاده از مصالح آن برای ساخت عمارت خود را داشت) ایستاد، نشان داد که نسبت به هویت و تاریخ سرزمینش حساس است. با این حال، دایره پاسداری از فرهنگ در زندگی شهید مدرس، بسیار فراتر از این‌هاست.

هنگامی که در مجلس بود، بی‌محابا سخن وزرا را قطع می‌کرد تا آن‌ها را وادار به کاربرد واژه‌های فارسی، به جای اصطلاحات فرنگی کند. فرزندش سیدعبدالباقی به یاد می‌آورد که در سال سوم تبعید شهید مدرس به خواف، وقتی با زحمت و سختی زیاد، برای ملاقات با وی از مسئولان وقت گرفت، پدر را دید که باصلابت دوران تبعید را می‌گذراند و «هر صبح برای رئیس زندان و جمعی از زندانبانانش درس و تفسیر مثنوی می‌گفت.»

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شهید مثنوی زندان مدرس مجلس شهید مدرس شهید مدرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۶۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مترو حرم مطهرشاهچراغ (ع) مورد توجه مسئولان شهری باشد

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز، با اشاره به مسئله اقتصاد مقاومتی و انجام به عمل وظیفه خود در مقابل جبهه کفر، اظهارداشت: مسئله نبرد فرهنگی نیز باید به موازات جنگ نظامی و اقتصادی پیش برود.

او بیان کرد: یکی از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب بار‌ها به آن پرداختند و تلاش زیادی بر این سبک زندگی دارند، سبک زندگی اسلامی در مقابل سبک زندگی غیر اسلامی است که در تعبیر قرآن کریم به آن جاهلیت گفته می‌شود؛ اسلام سبک زندگی عاقلانه دارد و در غیر آن جاهلانه گفته می‌شود و برخی‌ها جاهلانه را غیرعلمی نیز قلمداد می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: اگر می‌خواهیم سبک زندگی اسلامی را تقویت کنیم و رواج بیشتر دهیم، نیاز داریم که سبک زندگی غربی را خوب بشناسیم لذا نیاز است در مجامع مختلف که برگزار می‌شود موضوعات کتاب «جاهلیت قرن بیستم» نوشته یک دانشمند مصری بحث شود.

آیت‌الله دژکام خطاب به مدیران کشور، گفت: مسئولان بایستی در رده‌های مختلف برنامه‌ریزی داشته باشند و بنده می‌خواهم یادآور شوم قانون مجازات اسلامی مصوبه سال ۱۳۹۲ که در این خصوص تعیین تکلیف کرده است و مسئولان باید قانون را اجرا کنند و در شهر باید به قانون عمل شود لذا در خواست داریم که مسئولان به قانون عمل کنند و در فضای مجازی چیز‌هایی می‌بینیم که خارج از حد قانون است.

او با تصریح بر اینکه رسم اداره کشور اجرای عدالت در حدود الهی است و حاکمیت مقتدر بیش از این اعمال نمی‌کند و امیدارم همه ما در چهارچوب قانون شرعی و دینی اقدام کنیم و آنچه نتیجه می‌گیریم رضایت خداوند را به دنبال داشته باشد، افزود: ما انقلاب کردیم و شهدا برای رضایت خداوند شهید شدند، فراموش نکنیم که کار برای رضایت خداوند آغاز شده و باید برای رضای خداوند باشد.

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تسلیت شهادت رئیس مذهب جعفری، امام جعفر صادق (ع)، بیان کرد: امشب برای همه جهان اسلام و شیعیان اهل بیت (ع) عزای بزرگ است.

او با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند، حواسمان باشد که در فضای مجازی نسبت بیجا و دروغ رواج می‌دهند، گفت: فکر کنیم که نامه عمل ما در پیشگاه خداوند باز شده و حواسمان باشد که گناهانمان جمع شده، اما استغفاری از اعمال بد و گناهان وجود ندارد. اهل بیت (ع) خیر و صلاح بشریت را می‌خواستند تا انسان‌ها از خواب غفلت بیدار شوند.

آیت‌الله دژکام ادامه داد: به همان نسبت که خوب است انسان مخالف معصیت باشد، خوب نیست که به دلیل مخالفت با معصیت، آبروریزی کنیم بنابراین در شریعت ما مخالفت با معصیت نیز شرایط و روش خاصی دارد.

او اذعان داشت: رسمی به اسم مطالبه‌گری در برخی از افراد ایجاد شده که بدون حتی ذره‌ای تشکر از اقدامات صورت گرفته تنها به مطالبه می‌پردازند که مطالبه‌گری خوب و لازم است، اما باید ضمن تشکر از زحمات گذشته، مابقی مطالبات مطرح شود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری گفت: انسان ناسپاس مورد غضب خداوند قرار می‌گیرد بنابراین اگر می‌خواهیم در پیش پیامبر (ص) اکرام شویم، از کسی که برای ما کاری کرده، تشکر کنیم چرا که مایه دلگرمی خدمتگذار نیز می‌شود.

آیت‌الله دژکام با اشاره به روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، روز شیراز و نامگذاری این تاریخ برای نخستین بار در کشور گفت: بعد از شیراز شهر‌های دیگر نیز روز خود را معین کردند که این یکی از نوآوری‌های شورای شهر شیراز در کنار دیگر نوآوری‌ها بوده است. مسلما شیراز به عنوان وطن ما حق دارد و ما هم شهرمان را دوست داریم.

او خاطرنشان کرد: شیخ اجل سعدی در یکی از غزل‌های خود می‌گوید که "سعدیا حب وطن گرچه حدیثیست صحیح ... نتوان مرد به سختی که من این جا زادم"؛ بنابراین وطن عزیز است، اما اگر می‌خواهیم جای زندگی برای مردم درست کنیم، باید خیلی تلاش کنیم.

امام جمعه شیراز با تصریح بر اینکه حرکت خوبی در شهرداری و شورای شهر شیراز به نام محرومیت‌زدایی شکل گرفته که تاکنون در برخی از محلات شهر صورت گرفته و مردم آنجا نیز متشکر بودند که آبادی با انجام آسفالت معابر و یا فضاسازی درست شده و امیدواریم مدیران شهری توفیق پیدا کنند که برای همه محلات شیراز خدمات را توسعه دهند چرا که از محرومان فریاد‌رسی کردن کار بسیار پسندیده و نیکویی است، گفت: در عرصه خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شهری مسلما تلاش‌های خوبی انجام شده که گزارش اقدامات صورت گرفته به مناسبت روز شیراز منتشر می‌شود.

آیت‌الله دژکام در پایان تاکید کرد که مترو حرم مطهر نیز باید مورد توجه مسئولان باشد که تاکنون اقدامات خوبی شکل گرفته، اما ما تا زمان رسیدن به نتیجه مطالبه خواهیم کرد تا عرض ادب مردم به ساحت مقدس حرمین، تسهیل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نامگذاری روزی به نام یک شهر برای اولین بار در شیراز انجام شد
  • کاهش قیمت قیمت نوبرانه‌ها تا این تاریخ | قیمت عمده گوجه سبز و توت فرنگی
  • مترو حرم مطهرشاهچراغ (ع) مورد توجه مسئولان شهری باشد
  • مسئولان قانون را در اولویت امور خود قرار دهند
  • راه‌های تقویت اعتماد به نفس با افزایش سن
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • تاکید آیت الله لائینی بر گره‌گشایی از زندگی کارگران
  • مگر ما مرده باشیم که یکی از این خانواده به‌دست داعش شهید شوند
  • پخش زنده| نشست وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه دولت
  • ماجراهای نوه آیت‌الله مدرس، معلم انشاء احمد مسجدجامعی