Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-03@04:16:27 GMT

نگاهی کوتاه به زندگی شهید «سید حسن مدرس»

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۵۹۱۷۹

نگاهی کوتاه به زندگی شهید «سید حسن مدرس»

شهادت مدرس نقطه آغازی بر نهضت معمار کبیر انقلاب برای مبارزه با استبداد ستمشاهی بود، روحیه و خصلت بارز شهید مدرس استکبار ستیزی و مبارزه با منش رضاخانی بود، مسئله‌ای که در نهایت، دژخیمان پهلوی اول آن را تاب نیاوردند و برای شهادتش زمینه ‌سازی کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، آیت الله «سیدحسن مدرس» در سال ۱۲۴۹ در شهر زواره از توابع استان اصفهان متولد شد، پس از مدتی جهت درس خواندن به روستای اسفه (حسین کاظمی) در حومه قمشه نزد پدربزرگ ‌اش میرعبدالباقی رفت و پس از درگذشت میرعبدالباقی در شانزده سالگی برای ادامه تحصیلات به اصفهان رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او تحصیل خود را در علوم اسلامی در اصفهان نزد علامه شیخ مرتضی یزدی، جهانگیرخان قشقائی و سامرا و نجف ادامه داد، در نجف نزد مراجعی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و سید محمد کاظم یزدی به تحصیل پرداخت، وی تحصیلات حوزوی‌اش را تا درجه اجتهاد ادامه داد؛ آنگاه به اصفهان بازگشت و مشغول تدریس فقه  و اصول شد.

 

فعالیت سیاسی او با عضویت در انجمن مقدس ملی اصفهان آغاز شد، در سال ۱۲۸۹  هم ‌زمان با تشکیل دوره دوم مجلس شورای ملی  که پس از استبداد صغیربرپا شد  از سوی نورالله نجفی اصفهانی، آخوند خراسانی  و عبدالله مازندرانی به ‌عنوان یکی از مجتهدان طراز اول به مجلس شورای ملی  معرفی گردید که وی نیز مدرس را برای این امر معرفی نمود و از سوی مجلس نیز پذیرفته شد، وی در دوره سوم نیز از طرف مردم  تهرانبه نمایندگی انتخاب شد؛ ولی این مجلس به علت فشار خارجی و آغاز جنگ جهانی اول  یکسال بیشتر دوام نیاورد

 

در سال ۱۲۹۳ که جنگ جهانی اول شروع شد، دولت ایران رسماً اعلام بی‌ طرفی کرد، اما نیروهای روسیه، انگلیس  و عثمانی، بدون توجه به این بی‌طرفی وارد کشور شدند به درگیری با یکدیگر پرداختند، در سال ۱۲۹۵  بیست و هفت نفر از نمایندگان مجلس و گروهی از رجال سیاسی و مردم عادی به منظور مقابله با حمله روس و انگلیسبه ایران، به طرف قم حرکت کردند و در آن شهر «کمیته دفاع ملی» را تشکیل دادند و یک هیئت ۴ نفری را برای اداره امور برگزیدند که مدرس یکی از آنان بود.

 

بعد از تصرف قم به دست روسیه، این کمیته کارش را در کرمانشاه  ادامه دادپس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹  که توسط رضاخان و سید ضیاء طباطبایی صورت گرفت، مدرس به قزوین  تبعید و در آنجا زندانی شد، وی بیش از ۳ماه در حبس بود و پس از عزل سید ضیاء آزاد شد.

 

پس از آزادی به نمایندگی مردم تهران در مجلس چهارم انتخاب شد و به عنوان نایب رئیس مجلس و رهبری اکثریت مجلس برگزیده شد، دوره پنجم مجلس در سال ۱۳۰۲  افتتاح شد و در این دوره که با تغییر سلسله قاجاریه و روی کار آمدن رضاخان همراه بود، مدرس رهبری اقلیت محافظه‌کار و مذهبی مجلس را بر عهده داشت.

 

از مخالفت‌های وی با رضاشاه، در مورد سربازی دوساله اجباری بود که رضاشاه لایحه آن را به مجلس داده‌بود و مدرس آن را به دلیل اینکه جوانان تحت سلطه افراد غیرمذهبی قرار خواهند گرفت مغایر با اصول بنیادی اسلام خواند و با آن مخالفت کرد.

 

با شروع مدرن شدن ایران و اضافه شدن مواردی مانند راه‌آهن سراسری، یکسان‌سازی اندازه‌گیری در سراسر ایران، و نهایتا حذف سلطنت و تبدیل به جمهوری مدرس آن را حمله ‌ای به اسلام و شریعت تلقی کرد و یک اعتصاب از طرف مذهبی‌ها ترتیب داد که در آن شعار می‌دادند: «ما می‌خواهیم دین پدرانمان را نگاه داریم، جمهوری نمی‌خواهیم، مردم قرآنیم، جمهوی نمی‌خواهیم».

 

بعد از آن رضاشاه از ترس ناآرامی‌های بیشتر درخواست کرد که لایحه جمهوری شدن به تصویب نرسد و به قم رفت، یکی از وقاع مهم مجلس پنجم استیضاح رضاخان، سرانجام در ۷ مرداد ۱۳۰۴ ، مدرس به همراه شش تن دیگر از نمایندگان مخالف بود که رضاخان رئیس الوزراء را به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حکومت مشروطه استیضاح نمودند که در نهایت رای نیاورد.

 

در سال ۱۳۰۵ وی مورد سوءقصد قرار گرفت که از ترور جان سالم به در برد. مدرس در جریان قیام نورالله نجفی اصفهانی در دیماه ۱۳۰۵ شمسی در قم علیه اقدامات رضاشاه طی تلگرافی از قیام ایشان حمایت کرد، رضاخان در ۱۶ مهر ۱۳۰۷ مدرس را دستگیر و به دامغان و مشهد و سپس به خواف تبعید کرد، مدرس ۷ سال در خواف توسط مأموران زیر نظر بود و در ۲۲ مهر ۱۳۱۶ از خواف به کاشمر منتقل شد و در ۱۰ آذر ۱۳۱۶ به شهادت رسید.

 

اگرچه آیت ‌الله «سید حسن مدرس» هشتاد و سه سال قبل رخ در نقاب خاک کشیده است، شهادتش نقطه آغازی بر نهضت معمار کبیر انقلاب برای مبارزه با استبداد ستمشاهی بود، روحیه و خصلت بارز شهید مدرس استکبارستیزی و مبارزه با منش رضاخانی بود، مسئله‌ای که در نهایت، دژخیمان پهلوی اول آن را تاب نیاوردند و برای شهادتش زمینه‌سازی کردند.

 

پس از به شهادت رساندن آیت‌الله سید حسن مدرس در دهم آذر ۱۳۱۶، پیکر این شهید مخفیانه خارج از کاشمر به خاک سپرده شد اما مردم خیلی زود از جریان شهادت این عالم وارسته آگاه شدند و از همان ابتدا تلاش كردند ظاهر قبر را حفظ كنند و آن را «قبر آقای شهید» نامیدند، مأموران حكومت رضاشاه با تخریب قبر، از حضور مردم بر مزار شهید مدرس جلوگیری می‌کردند.

 

پس از شهریور ۱۳۲۰ و تبعید رضاشاه، مردم توانستند آزادانه‌تر بر مزار آقای شهید جمع شوند، ظاهر قبر را تا ارتفاع یك متر از زمین بالا آوردند و به یاد زندگی ساده و بی‌آلایش ایشان، روزهای چهارشنبه در كنار قبر شهید، نان و ماست نذری می‌دادند، در سال ۱۳۳۰ هیئت امنایی تشكیل شد.

 

زمین‌های اطراف مزار شهید مدرس خریداری و بنایی كه دارای یك ایوان ورودی بود بر مزار ساخته شد، این بنا تا پیروزی انقلاب اسلامی موجود بود، در سال‌های اول پیروزی انقلاب، ابتدا ساختمانی ساده با ستون‌های مرتفع ساخته شد كه مورد قبول مردم كاشمر قرار نگرفت.

 

با عنایت به درخواست‌های مكرر مردم از محضر حضرت امام خمینی(ره) و توجه ویژه معمار كبیر انقلاب به این شهید بزرگوار، در ۲۸ شهریور ۱۳۶۳ طی حکمی از تولیت آستان قدس رضوی خواستند كه زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس به نحو احسن ساخته شود و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۴ تیر ۱۳۷۳ تولیت مرقد مطهر حضرت حسین بن موسی الكاظم(ع) در طبس و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس در كاشمر را به آستان قدس رضوی سپردند.

 

به دنبال آن، اجرای طرح جامع زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس آغاز شد، اینک این مجموعه با دارا بودن زیارتگاه، فرهنگ‌سرا و کتابخانه، موزه، آشپزخانه عمومی، پارك، مجموعه بازی كودكان و مهدالرضا با وجود فضای اسكان موقت و نظافت مطلوب، توانسته است هرسال زائران و گردشگران زیادی را جذب کند. علاوه بر این، اینک خدمت به زائران و مسافران و مجاوران و مستمندان و مستضعفان در دستور کار این مجموعه است.

 

موزه آثار و اسناد شهید آیت‌الله مدرس و کتابخانه مجتمع فرهنگی شهید آیت‌الله مدرس در زمره بخش‌های مهم فرهنگی این آرامگاه هستند که با استقبال زیادی از سوی فرهنگ‌دوستان کاشمری و کشور روبه‌رو بوده‌اند، اکنون همه زیرساخت‌ها در این مجموعه برای حرکت روبه‌جلو و هم‌چنین بهره‌گیری از فضاهای فرهنگی و زیارتی مهیاست، مسئله‌ای که شهروندان کاشمری نیز به آن اذعان دارند.

 

 

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت شهید مدرس روحیه استکبارستیزی مبارزه با رضاخان شهید مدرس مدرس شهید آیت الله مدرس شهید مدرس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۵۹۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع عالیقدر به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پیامی ارسال کردند.

متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به اختتامیه همایش ملی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودندکه در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب.

محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن.

اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا.

مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق.

بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید و همه در‌ها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعداد‌های فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.

«زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» «ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی می‌شود: «ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرج‌ها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات رب‌ها و کتبه و کانت من القانتین» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می‌خواهد پرده بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر دیروز در گرگان پایان یافت.

همایش مولفان حوزه و دانشگاه در ۵ محور بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

دیگر خبرها

  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • تاکید آیت الله لائینی بر گره‌گشایی از زندگی کارگران
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آقا معلم در لیست ترور!
  • دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • ماجراهای نوه آیت‌الله مدرس، معلم انشاء احمد مسجدجامعی
  • احمد مسجدجامعی: در اوایل انقلاب، بسیاری از مهم‌ترین مشاغل از جمله ریاست‌جمهوری، نخست‌وزیری و نمایندگی مجلس و استانداری بحق در اختیار معلمان بود/ از اقدامات نابخشودنی سال‌های اخیر، تغییر نام دانشگاه تربیت معلم است